יום חמישי, 12 במרץ 2009

כי תשא

בשבת זו, קוראים אנו את פרשת כי תשא ובה סיפור עגל הזהב. בני ישראל פונים אל אהרן הכהן בבקשה: "קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ כִּי זֶה מֹשֶׁה הָאִישׁ אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֹא יָדַעְנוּ מֶה הָיָה לוֹ". מקובל לומר כי כאן חטאו בני ישראל בעבודה זרה, בעשותם אלוהי מסכה כתחליף לה'. וכך מסביר רש"י: "אלהות הרבה איוו להם", כלומר, הם בקשו שיהיו להם הרבה אלילים, כמו שהיו למצרים.
פרוש זה, מתמקד במילה 'אלהים' במשמעותה הרגילה. אך, למילה 'אלהים' גם משמעויות אחרות (ראה למשל: בראשית ל, ח; שמות כב, ז; שמואל א' כח, יג; תהילים סח, טז; זכריה יב, ח), ויתכן כי בקשת בני ישראל לא היתה אלא למנהיג חדש שיתפוס את מקומו של משה, כפי שמסביר רמב"ן: "שלא בקשו העגל להיות להם לאל ממית ומחיה, וקבלו עבודת אלהותו עליהם, אבל ירצו שיהיה להם במקום משה מורה דרכם."
וכפי שמסביר רמב"ן, כך גם מסביר אהרן את עגל הזהב למשה: "טען כי לא אמרו לי רק שאעשה להם אלהים אשר ילכו לפניהם במקומך אדני, שלא ידעו מה היה לך, ואם תשוב אם לא, ולכן הם היו צריכין למי שיורה להם דרכם כל זמן שלא תהיה אתה עמהם, ואם אולי תשוב יעזבוהו וילכו אחריך כבראשונה."
דעה אחרת על משמעות עגל הזהב, מובאת תוך קישורו לפרשת פרה אדומה, אשר נקרא גם אותה השבת: "מפני מה כל הקרבנות באים זכרים וזו באה נקבה? אמר רבי אייבו, [משל] לבן שפחה שטינף בפלטין של מלך, אמר המלך: תבוא אמו ותקנח את הצואה. כך אמר הקב"ה, תבוא פרה ותכפר על מעשה העגל" (פסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא יד – פרה).
1. איך הבין משה את משמעות עגל הזהב? האם הוא ראה בעגל אלוהים אחרים או משה אחר?

2. האם ניתן ליישב את דברי אהרן ופרוש רמב"ן אם הפסוק: "סָרוּ מַהֵר מִן הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר צִוִּיתִם עָשׂוּ לָהֶם עֵגֶל מַסֵּכָה וַיִּשְׁתַּחֲווּ לוֹ וַיִּזְבְּחוּ לוֹ וַיֹּאמְרוּ אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם"?

3. ה' הזהיר את משה מראש שבני ישראל " עָשׂוּ לָהֶם עֵגֶל מַסֵּכָה וַיִּשְׁתַּחֲווּ לוֹ וַיִּזְבְּחוּ לוֹ וַיֹּאמְרוּ אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל", ובתגובה אמר משה "לָמָה ה' יֶחֱרֶה אַפְּךָ בְּעַמֶּךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם בְּכֹחַ גָּדוֹל וּבְיָד חֲזָקָה". איך ניתן להסביר את הכעס הגדול של משה ואת שבירת הלוחות אם ידע משה מראש אודות העגל, ואף ביקש מה' לסלוח לעם?

4. חז"ל השוו בין חטא העגל לבין הפרה האדומה המטהרת את האדם מטמאת מת. איזה רעיון עומד מאחורי השוואה זו? האם בקשו לומר דבר אודות מהות החטא והטומאה, או להצביע על קשר רעיוני מסוים בין העגל לבין הפרה האדמה, או שמא בקשו ללמדנו משהו אודות מהותן ופעולתן של כישופים ועבודה זרה?

5. בתגובה לחטא העגל, שורף משה את עגל הזהב באש "וַיִּטְחַן עַד אֲשֶׁר דָּק וַיִּזֶר עַל פְּנֵי הַמַּיִם וַיַּשְׁקְ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל". מעשה זה מזכיר את טכס הסוטה בפרשת נשא: "וְכָתַב אֶת הָאָלֹת הָאֵלֶּה הַכֹּהֵן בַּסֵּפֶר וּמָחָה אֶל מֵי הַמָּרִים. וְהִשְׁקָה אֶת הָאִשָּׁה אֶת מֵי הַמָּרִים הַמְאָרֲרִים וּבָאוּ בָהּ הַמַּיִם הַמְאָרֲרִים לְמָרִים" (במדבר ה, כג-כד). לכאורה, אין הדבר מפתיע, היות ועבודת אלילים נתפסת בתנ"ך כבגידה באלהים. אך אם העגל הזהב אמור היה לשמש מנהיג במקום משה, למה ביקש משה להשתמש בסמליות זו של בגידה כתגובה לחטא עגל?
עיוני שבת יוצא לאור על ידי בית המדרש לרבנים ע"ש שכטר, התנועה המסורתית וכנסת הרבנים בישראל

אין תגובות: